Zmiany w systemie koncesji w MotoGP

Przed ostatnią rundą sezonu MotoGP został zaakceptowany nowy system ulg dla producentów startujących w motocyklowych mistrzostwach Świata MotoGP.

Nowy system koncesji zawiera cztery grupy do których zostaną przydzieleni producenci. Producenci będą zdobywali specjalne punkty w dwóch okresach

  • Od pierwszego do ostatniego wyścigu w sezonie
  • Od pierwszego wyścigu po letniej przerwie, do ostatniego wyścigu przed przyszłoroczną letnią przerwą.

Poniższa tabela przedstawia grupy i ulgi/korzyści dla danych grup.

KategoriaProcent pktIlość oponPrywatne testyIlość torówDzikie kartySilniki na sezonSpecyfikacja silnikaAktualizacja aero
A>=85%170Tylko jeździec testowy3 tory07 lub 8Zamrożona1
B>= 60% < 85%190Tylko jeździec testowy3 tory37 lub 8Zamrożona1
C>= 35% < 60%220Tylko jeździec testowy3 tory67 lub 8Zamrożona1
D<35%260DowolnyDowolny69 lub 10Odmrożona2

Na dzisiaj w grupie A znajduję się Ducati. KTM i Aprilia jest w grupie C, natomiast Yamaha i Honda są w grupie D, gdzie mają największe ulgi i przywileje. Zmiany systemu ulg dla producentów zostały zrobione głównie, żeby pomóc japońskim producentom. Aktualny system ulg był tak skonstruowany, że ciężko by było Yamasze i Hondzie wyjść z dołka. Zmiany w systemie ulg były zapowiedziane już z początkiem września o czym informował Carmelo Ezpeleta.

Wszystkie zmiany zostały zaakceptowane przez wszystkich producentów za pośrednictwem MSMA.

Źródło, MotoGP